Учени откриха, че бактериофаги могат да спомогнат и за уринарното здраве

Фагът – вирус, който инфектира бактерия – изобилства в бактерията, обитаваща женския пикочен мехур. Това са добри новини, защото фагите могат да се използват като алтернативно лечение, когато антибиотиците станат резистентни за патогенните бактерии. Изследването е публикувано в Journal of Bacteriology – списание на Американското дружество по микробиология.

„Фагите са ползвани като алтернатива на антибиотиците от десетилетия в източноевропейските държави, особено за лечение на инфекции на уринарния тракт,” казва авторът на изследването Катерин Путонти (Catherine Putonti), доцент по биоинформатика в университета Лойола, Чикаго. "Тази първа стъпка в характеристиката на фагите, вече присъстващи в пикочния мехур, има потенциала да кандидатства за последващи научни клинични проучвания върху фаготерапията при лечението на уринарни симптоми."

Учените са изследвали 181 бактериални генома, взети от женски уринарни микробиоми.„Открихме, че в бактерията на пикочния мехур изобилства от лизогенетични фаги [фаги, които вмъкват ДНК-то си в геномите на техните домакини],” казва доц. Путонти.

Изследователите откриват в уринарния микробиом общо 457 предимно нови фагови секвенции. „Докато има редица проучвания, изследващи фагите в червата, устата, вагината, кожата и т.н., това е първият мащабен поглед върху фагите в пикочния мехур,” подчертава специалистът.

Все пак, вирусните секвенции, открити в геномите, са често фосили на отдавнашни инфекции, които не могат повече независимо да репродуцират вирусни частици, които да могат да инфектират допълнителни бактерии. За да се тества жизнеспособността на тези секвенции, изследователите избират един от 181 бактерийни генома и откриват, че успяват да индуцират един от няколко фагови секвенции в рамките на генома, за да се възпроизведе. Те откриват също, че фагите от различни жени са ясно свързани. „Това предполага, че както в червата, може би има набор от фаги, които се намират в пикочния мехур – или поне в женския пикочен мехур,” твърди доц. Путонти.

Има известни разлики в изобилието на фаги от здрав пикочен мехур, спрямо изолираните от жени с уринарни инфекции. „Това предполага, че фагът може да допринесе за уринарното здраве и е вълнуваща нова насока към бъдещи проучвания,” коментира доц. Путонти.

Доскоро урината при здрави хора се приемаше за стерилна. Съавторът Алан Уорфи (Alan Wolfe), професор по микробиология и имунология в Лойола, преобърна тази догма, когато лабораторията му открива женския уринарен микробиом и е бил на челна позиция при изолирането и характеризацията на индивидуалните бактериални видове в тази нова бактериална общност.