Учени са на път да открият механизъм за възстановяване щетите от Алцхаймер.

Екип изследователи от Cleveland Clinic Lerner Research Institute са открили, че постепенното изчерпване на ензим, наречен ВАСЕ1, напълно реверсира образуването на амилоидни плаки в мозъка на мишки с болестта на Алцхаймер, като по този начин подобрява когнитивната функция на животните. Изследването, публикувано на 14 февруари 2018г. в Journal of Experimental Medicine, дава надежди, че лекарства, насочени към този ензим, ще могат успешно да лекуват Алцхаймер при хората.
Едно от най-ранните събития при болестта на Алцхаймер е абнормното натрупване на бета-амилоиден пептид, който може да образува големи, амилоидни плаки в мозъка и да наруши функцията на невронните синапси. Познат също като бета-секретаза, ВАСЕ1 (beta-site APP-cleaving enzyme 1) помага за производството на бета-амилоидния пептид, разцепвайки на две амилоидния прекурсорен протеин (АРР). Досега са създавани инхибитори на ВАСЕ1 като потенциално лечение срещу Алцхаймер, но тъй като ВАСЕ1 контролира много важни процеси, като разцепването и на други протеини, освен АРР, то тези медикаменти могат да дадат сериозни странични ефекти.

Вляво, мозъкът на 10-месечна мишка с Алцхаймер с амилоидни плаки (червено), обградени от активирани микроглиални клетки (зелено). Вдясно, реверсия на ефектите от Алцхаймер при постепенна до пълна загуба на ензимът ВАСЕ1. снимка: Hu et al., 2018

Мишки, при които липсва изцяло ВАСЕ1, страдат от тежки дефекти при развитието на нервната система. За да установят дали потискането на ВАСЕ1 при възрастни може да бъде по-малко увреждащо, Riqiang Yan (на малката снимка) и негови колеги модифицират мишки, които да изгубят постепенно този ензим в процеса на растеж. С времето тези мишки се развиват нормално и остават напълно здрави.
Следващата стъпка на изследователите е да оплодят тези гризачи с мишки, които започват да развиват амилоидни плаки и болест на Алцхаймер на 75-дневна възраст. Произтичащото потомство също формира плаки на тази възраст, даже нивото на техния ВАСЕ1 е почти 50% по-ниско от нормалното. Забележителното обаче е, че с възрастта плаките започват да изчезват и активността на ВАСЕ1 се изгубва, и вече на 10 месечна възраст мишките нямат никакви плаки в мозъците си.
„Доколкото знаем, това е първото наблюдение на подобно драматично реверсиране на амилоидно отлагане във всички досега изследвания на Алцхаймер с мишки,” казва Ян.
Намаляване активността на ВАСЕ1 означава също по-ниски нива на бета-амилоидния пептид и реверсиране на други белези на Алцхаймер, като активирането на микроглиални клетки и образуването на абнормни невронни процеси.
Загубата на ВАСЕ1 подобрява както паметта, така и способността за учене при мишките с Алцхаймер. Когато обаче учените правят електрофизиологични записи на невроните на тези животни, те откриват, че изчерпването на ВАСЕ1 само частично възстановява синаптичната функция, предполагайки, че ВАСЕ1 е необходим за оптималната синаптична активност и познание.
„Изследването ни дава генетично доказателство, че предварително формираното амилоидно отлагане може да бъде напълно реверсирано след секвенциално и постепенно заличаване на ВАСЕ1 при възрастни,” казва Ян. „Данните показват, че инхибиторите на ВАСЕ1 имат потенциала да лекуват болни от Алцхаймер без нежелана токсичност. Едни бъдещи проучвания ще развият стратегии за минимизиране на синаптичните увреждания, произтичащи от изключително важното инхибиране на ВАСЕ1, за да се постигнат максимални ползи за пациентите, страдащи от болестта на Алцхаймер.”

превод: Анелия Николова