„Работата” на гена е да премахва холестерола от кръвоносните съдове.

Учени от Калифорнийския университет, Лос Анджелис (UCLA) са идентифицирали ген, който може да играе протективна роля при пациенти със сърдечни заболявания. Изследването открива, че генът MeXis действа в намиращите се в блокирани артерии ключови клетки, като помага да се премахне излишния холестерол от кръвоносните съдове.
Публикувано в списание Nature Medicine, изследването, направено върху мишки, разкрива, че MeXis контролира експресията на протеин, койт избутва холестерола извън клетките по артериалната стена.
MeXis е пример за т.нар. "selfish" ген – ген, за който се предполага, че не изпълнява никаква функция, защото не произвежда протеинов продукт. Но последните проучвания показват, че тези „безполезни" гени могат всъщност да изпълняват важни биологични функции, без да правят протеини, а вместо това, да произвеждат специален клас молекули, наречени дълги некодиращи РНК, или lncRNA.

Изследователите от UCLA Тамер Салам (вляво) и Питър Тонтоноз. Снимка: UCLA Health
"Това, което проучването ни показа, е че lncRNA са важни за работата вътре в клетките, замесени в развиването на сърдечни заболявания,” казва д-р Питър Тонтоноз (Peter Tontonoz), главен автор на изследването и професор по патология и лабораторна медицина в медицинското училище David Geffen на UCLA. "Като се има предвид, че много гени като MeXis имат напълно незивестни функции, нашето проучване предполага, че едни бъдещи изследвания на това как други дълги некодиращи РНК действат, ще доведат до вълнуващи прозрения какт в нормалната физиология, така и в болестта.”
В изследването, учените откриват, че мишки, които нямат MeXis, имат почти двойно повече блокажи в кръвоносните съдове сравнено с мишки, с нормални нива на MeXis. В допълнение на това, повишените нива на MeXis правят клетките по-ефективни в премахването на излишния холестерол.
"Идеята, че lncRNA са директно замесени при много често срещани болестни състояния, като трупане на плака в артериите, предлага нови посоки на мислене за лечение и диагностика на сърдечните заболявания,” казва д-р Тамер Салам (Tamer Sallam), водещ автор на изследването. Салам е доцент в Департамента по медицина и съпредседател в центъра по управление на холестерола в UCLA. "Вероятно има добра причина за съществуването на гени, които вместо протеини, правят РНК. За нас е важно да разберем как те могат да участват и в здраве, и в болест.”