Проф. Hans Förstl: „Мозъкът си поема толкова сън, колкото му е необходимо”.

Проф. Hans Förstl е доктор по неврология и психиатрия с множество трудове и практика в Германия, Австралия и Великобритания. Към момента проф. Hans Förstl е директор на Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Technischen Universität München. Той беше един от ключовите участници по време на XVI Национален конгрес на австрийските невролози, който се проведе в Културно-информационния център на Айзенщадт, Австрия. Събитието се проведе в края на март, а Здравен навигатор бе гост на форума. Проф. Förstl изнесе key lection, посветена на деменцията. Ето какво сподели специалистът пред нашия екип:

Деменция

Деменцията е ключов проблем за много практикуващи невролози и психиатри, тъй като е много широко разпространено заболяване. Ние постоянно търсим нови подходи, нови терапевтични пътища, но надеждите ни са попарени, защото няма нова стратегия, която да доведе до скорошен успех и победа. Все още вярвам, че фундаменталната наука е важна. Все още вярвам, че β-амилоидът и тау-протеинът при болестта на Алцхаймер са от изключителна важност за развитието на деменция, и че най-основателният и разумен начин е да се опитаме да се отървем от тау и β-амилоида. Трябва да призная обаче, че големите проучвания не доведоха до резултати, които да са напълно убедителни.

От друга страна наблюдаваме едно все по-застаряващо население. Напредналата възраст е рисков фактор за Алцхаймер и смесената деменция. Хората стареят повече от преди, защото по-добре поддържат здравето си, а органът, който най-много печели от това, е мозъкът. Става затворен цикъл: хората се поддържат, остават здрави за по-дълго време, и ако не починат от рак или от инфаркт, ще станат дементни. Затова са ни нужни други стратегии за удължаване на живота и забавяне появата на деменция. Някои от тези стратегии са лечението на най-честите рискови фактори: затлъстяване, липса на движение, депресия, хиперхолестеролемия и др.

Деменция и депресия

Има много силна връзка между депресията и деменцията. Депресията удвоява риска от възникване на деменция. При наличие на ранни и слаби когнитивни нарушения, в хода на една деменция депресията се увеличава. От друга страна хората, страдащи от депресия, не спят добре, следователно нощната детокация на мозъка не може да се осъществи в пълния си обем. Друга връзка между депресията и деменцията са намеленият брой на антитела срещу болестта на Алцхаймер. Здравият човек има антитела срещу β-амилоида, а при депресия, тези антитела спадат, нивото на кортизол се променя, както и размерът на хипокампуса, който намалява в рамките на няколкомесечна депресия. И тъй като депресията е лечим рисков фактор, ние трябва да правим всичко по силите си, за да излекуваме пациентите си от депресия още в началото.

Деменция и сън

След натоварено ежедневие и натрупана умора, човек трябва да отива да спи, когато е много изтощен. Трябва да има добра структура на съня без употреба на сънотворни, тъй като те разрушават тази “архитектура”. Това, което научихме в последните години, е важността на глимфатичната система, която детоксикира мозъка през нощта, по време на дълбокия сън или т.нар. сън с бавни вълни. През тази фаза каналите в мозъка ни се отварят и силен поток от интерстициална течност буквално отмива β-амилоида, тау-протеините и други токсични вещества, които могат да блокират невронната трансмисия и да причинят възпаление. Веществата се вливат в общия кръвен поток и през черния дроб се елиминират от организма. Така че добрият сън е един от начините да намалим проблема и забавим симптомите на деменция.

Когато човек не може да заспи?

….Накрая заспива! Огромна грешка за много възрастни хора е представата, че трябва да прекарват голяма част от деня в леглото, защото се изморяват, боли ги, депресивни са и т.н. Леглото трябва да се ползва само за спане.

Кога да си лягаме?

Възможно най-късно и възможно най-изморени. Така автоматично се потапяте в дълбокия сън. Мозъкът си поема толкова сън, колкото му е необходимо. Много често възрастните хора смятат, че трябва да прекарат 8-10 часа в леглото, приемайки го за здравословна почивка. Но тя не е. Истината е, че нуждите за сън при възрастните намаляват прогресивно и е важно не количеството, а качеството на съня.

Спане през деня

Ако човек не може да спи през нощта и се нуждае от сън през деня, нека спи. Но ако не може да спи добре нощем, а средата, в която се намира, не толерира промяната в циркадния ритъм, по-добре да избягва дневното спане.

Деменция и кафе

Изследване показва, че хората, които пият твърде много кафе дневно, са с по-нисък риск от развитие на деменция. Приел съм, че твърде активните хора, които са много успешни професионално дори в една по-стара възраст, са все кафеджии. Може би притежават различен ген?! Аз ще се въздържа да препоръчам 10 чаши кафе дневно на когото и да било, но онези, които ги приемат, са хората с намален риск от деменция.

Пожелайте нещо на Вашите колеги!

Да спят добре!

.

Снимки: Здравен навигатор

Този сайт използва бисквитки (cookies)
Прочети повече